عاشــــــــــــق کسی باشی که روحشـــم خبر نداشته باشـــــــــــه !!!
در تاریخ 28/11/92راس ساعت 16مجمع عمومی دوم در مرکز تحقیقات معلمان کاشان با تلاوتی از آیات کلام ا... مجید آغاز گردید.
عناوین مطالب مطرح شده در این مجمع عبارتند از:
هاکی سالنی یا داخل سالن یک ورزش تیمی چوب و توپ و نوع سالنی هاکی روی چمن میباشد. و نسبت به دیگر گونه ورزشهای چوب و توپ داخل سالن٬ چون فلوربال شباهت بیشتری به هاکی روی چمن دارد.
در گذشته بازیکنهای هاکی روی چمن در بین فصلهای مسابقات و در شرایط بد آب و هوایی به تمرین در سالنهای سرپوشیده میپرداختند که به تدریج پس از مدتی هاکی سالنی خود به یک ورزش مجزا تبدیل گشت. مسابقات قهرمانی این رشته در سطح جهان برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ میلادی توسط فدراسیون بینالمللی هاکی برگزار گردید.
آب را گل بكنيم
به جهنم كه درويشي تكه ناني دارد در دست
آب را گل بكنيم
ماهي بگيريم از اين آب گل آلود
آب را گل بكنيم
سهراب ببخش، همه عالم درگير غم است
چيزي نمانده ديگر از تكه نان درويش
كفتران ديگر تشنه به خون بشرند
سهراب زن زيبا كجاست؟
همه عالم تنها شده است
ده بالا دست شهري شده است
خانه ها همه سر بر فلكند
شيشه هاي دودي
به كجا مي رود آب؟
پاي آن سپيدار كه قطع مي شود اين روز ها؟
كوزه ها ديگر در كنج خانه جا گرفته اند
كسي دبگر به رود پر خطر كاري ندارد سهراب
بگذار آب را گل بكنيم
شايد چهره ي كبود دختر ها ديده نشود
بگذار آب را گل بكنيم
بگذار فكري به حال زخم هاي دل بكنيم
سهراب پسر مسكين بر سر چهار راه فرياد مي زند
با صدايي تشنه
آقا فال بدهم؟
مرد بي رحم اما به پسر اخمي كرد
مردم اين روز روز ها فال نمي خواهند ديگر سهراب
مردم شهر به جاي آب بر سر قال مي روند
بگذار آب را گل بكنيم
كه جهان در گذر است
اين آب دگر ارزش ديروز ندارد هرگز
سهراب آب دگر هيچ ندارد در خود
همه سرچشمه ها خشك شده
مردم شهر دگر به شقايق ها آب نخواهند داد سهراب
چينه ها سر به فلك آْورده
مردمان ده بالادست ديگر آب را نمي فهمند سهراب
مردمان در تپش خواب عميقي گرفتار شده اند
بگذار آب را گل بكنيم
بگذار همه اين دنيا را ما ول بكنيم
سهراب همه دنيا به درك
اين آب ديگر دل مردم را پاك نخواهد كرد سهراب
همه دل دل ها سر در گم يك خواب عميق
بگذار آب را گل بكنيم
خلافت حضرت علی (ع) از کتب اهل سنت
پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام تنها مذهبی هستند که برای اثبات حقانیت مذهب خود، از قرآن، سنت، عقل و اجماع دلیل قطعی دارند که ما به اختصار به چند دلیل اشاره میکنیم:
ولایة علی بن أبی طالب در قرآن
آیات فروانی در قرآن کریم وجود دارد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم میتوان به آنها برای اثبات ولایت و امامت امیرمؤمنان علیه السلام استناد کرد؛ از جمله
آیه ولایت
{إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَهُمْ رَ کِعُونَ}.
المائدة: 55.
سرپرست و صاحب امر شما، تنها خدا، پیامبر او و کسانى هستند که ایمان آورده اند؛ همانها که نماز را بر پا مىدارند، و در حال رکوع، زکات مى دهند.
طبری در تفسیر خود به نقل از مجاهد نوشته است:
{إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ} الآیة. نزلت فی علی بن أبی طالب تصدق وهو راکع کلیک کنید.
تفسیر الطبری ج 6 ص 390
این آیه در باره علی بن أبی طالب علیه السلام نازل شده است و او در حال رکوع صدقه داده است
همچنبن ابن أبی حاتم در تفسیر خود از عتبة بن أبی حکیم همین مطلب را نقل کرده است:
تفسیر ابن أبی حاتم ج 4 ص116
ابن تیمیه در باره تفسیر طبری و تفسیر ابن أبی حاتم گفته:
تفاسیرهم متضمّنة للمنقولات التی یعتمد علیها فی التفسیر کلیک کنید.
منهاج السنة، ج7، ص179.
تفسیر طبری و ابن ابی حاتم از تفاسیری است که روایات نقل شده در آنها، در تفسیر قرآن قابل اعتماد هستند.
آلوسی درباره شأن نزول این آیه گفته است:
وغالب الأخباریّین على أنّ هذه الآیة نزلت فیعلیکرّم اللّهوجهه.
روح المعانی، ج6، ص167.
اکثر صاحبان روایت، بر این باور هستند که این آیه در باره علی کرم الله وجهه نازل شده است.
و همچنین گفته است:
والآیة عند معظم المحدثین نزلت فی علی.
روح المعانی، ج6، ص186.
از دیدگاه بیشتر محدثین، این آیه در باره علی بن ابی طالب علیه السلام نازل شده است
آیه ابلاغ
{یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ} المائدة: 67.
اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است، به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن؛ و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى. خداوند تو را از (خطرات احتمالى) مردم، حفظ مى کند.
ابن أبی حاتم در تفسیر خود از ابو سعید خدری نقل کرده است:
نزلت هذه الآیة... فی علی بن أبی طالب.
تفسیر ابن أبی حاتم، ج 4 ص1172.
این آیه درباره علی بن ابی طالب نازل شده است.آلوسی در تفسیر خود مینویسد:
روی ابن مردویه عن ابن مسعود قال کنا نقرأ على عهد رسول الله (ص): بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إنّ علیّاً ولیُّ المؤمنین وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ.
روح المعانی، ج6، ص193
ابن مردویه از ابن مسعود نقل میکند که ما در زمان رسول الله صلی الله علیه واله وسلم این آیه را اینگونه میخواندیم: آنچه از طرف پروردگارت برتو نازل شده است که «علی ولی مومنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى.
و سیوطی این روایت را این چنین نقل کرده است:
بَلِّغْ مَا اُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ إنّ علیاً مَولَی المؤمنین وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ.
الدر المنثور ج2ص298 و فتح القدیر ج 2 ص60 والمنار: ج 6ص463.
آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است که «علی مولای مؤمنین است» را به طور کامل (به مردم) ابلاغ کن، و اگر چنین نکنى، رسالت او را انجام نداده اى.
آیه اکمال دین
{أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمْ الاِْسْلاَمَ دِیناً}.المائدة: 3
امروز، دین شما را برایتان کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم.
خطیب بغدادی با سند معتبر نقل کرده است که این آیه بعد از معرفی امیرمؤمنان علیه السلام در غدیر خم، نازل شده است:
وَهُوَ یَوْمُ غَدِیرِ خُمٍّ لَمَّا أَخَذَ النَّبِیُّ ﴿ص﴾ بِیَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ، فَقَالَ: " أَلَسْتُ وَلِیُّ الْمُؤْمِنِینَ؟ "، قَالُوا: بَلَى یا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: " مَنْ کُنْتُ مَولاهُ فَعَلِیٌّ مَوْلاهُ "، فَقَالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ: بَخٍ بَخٍ لَکَ یَابْنَ أَبِی طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلایَ وَمَوْلَى کُلِّ مُسْلِمٍ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ: {الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ}.
تاریخ بغداد ج8 ص284
روز غدیر خم، زمانی که پیامبر دست علی بن ابی طالب را گرفت، سپس فرمود: آیا من سرپرست مومنان نیستم؟ گفتند: بله ای رسول خدا! فرمود: هرکس که من مولای او هستم پس علی مولای اوست. پس از آن، عمر بن خطاب گفت: تبریک تبریک بر تو ای فرزند ابی طالب ؛ زیرا از این پس تو مولای من و مولای کل مسلمانان هستی، سپس این آیه نازل شد: امروز، دین شما را برایتان کامل کردم.
ابن کثیر نقل کرده است که عمر خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام گفت:
أصبحت الیوم ولی کل مؤمن کلیک کنید.
البدایة والنهایة ج 7 ص350.
تو از این پس، سرپرست تمام مؤمنان شدی.
ولایت علی بن ابی طالب درسنت
حدیث ولایت
علمای اهل سنت با سندهای صحیح نقل کردهاند که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
إنّ علیّا منّی وأنا منه وهو ولیّ کلّ مؤمن بعدی کلیک کنید.
به راستی علی از من است و من از او هستم و او سرپرست همه مؤمنان، پس از من است.
حاکم نیشابوری پس از نقل این روایت گفته:
صحیح على شرط مسلم.
این روایت صحیح است و شرایط صحیح مسلم را دارد.
المستدرک ج 3 ص 110.
شمس الدین ذهبی نیز در تلخیص المستدرک این روایت را «صحیح» دانسته است.
محمد ناصر الدین البانی نیز درباره این روایت گفته:
صحّحه الحاکم الذهبی وهو کما قالا کلیک کنید.
این روایت را حاکم و ذهبی تصحیح کردهاند. این روایت، صحیح است همانگونه است که حاکم و ذهبی گفتهاند.
السلسلة الصحیحة، ج5، ص222.
دلالت کلمه ولی بر خلافت
برای فهم دقیق معنای کلمه «ولی» باید به سراغ کلمات خلفای اهل سنت در صدر اسلام برویم که آنها از این معنا چه فهمیده است. ابن کثیر در البدایه والنهایه گفته است:
قال ابوبکر: قد وُلِّیتُ أمرکم ولست بخیرکم کلیک کنید
إسناد صحیح.
البدایة والنهایة ج 6 ص 333.
ابوبکر (در نخستین سخنرانی خود بعد از خلافت) گفت: من حاکم شما شدم؛ و حال آن که از شما بهتر نیستم.
مسلم در صحیح خود نقلکرده است که عمر بن خطاب گفت:
فلمّا توفّی رسول اللّه قال أبو بکر: أنا ولیّ رسول اللّه (ص)... ثُمَّ تُوُفِّیَ أَبُو بَکْر وَأَنَا وَلِیُّ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَوَلِیُّ أَبِی بَکْر کلیک کنید
مسلم ج5 ص 152 ح 4468.
زمانی که رسول خدا وفات کرد ابوبکر گفت: من جانشین رسول خدا هستم.... بعد ابوبکر فوت کرد من جانشین رسول خدا و جانشین ابوبکر شدم.
روشن است که نمیتوان معنای کلمه «ولی» را در این روایات به معنای «دوست»، «ناصر» و... گرفت؛ بلکه تنها میتوان به معنای حاکم، خلیفه، سرپرست گرفت؛ زیرا اگر به معنای دوست باشد، این معنا استفاده میشود که ابو بکر و عمر گفتهاند که تا رسول خدا زنده بود، ما با شما دوست نبودیم و الآن دوست شدهایم.
حدیث الخلافة
ابن أبی عاصم در کتاب السنۀ مینویسد که رسول خدا صلی الله علیه وآله خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام فرمود:
وأنت خلیفتی فی کلّ مؤمن من بعدی کلیک کنید
تو پس از من، جانشین من در میان همه مؤمنان هستی
البانی در باره سند این روایت گفته:
إسناده حسن.
سند این روایت «حسن» است
کتاب السنة لابن أبی عاصم، ص551.
حاکم نیشابوری این روایت را این چنین نقل کرد است که رسول خدا صلی الله علیه وآله خطاب به امیرمؤمنان علیه السلام فرمود:
إِنَّهُ لا یَنْبَغِی أَنْ أَذْهَبَ إِلا وَأَنْتَ خَلِیفَتِی.
شایسته نیست که من از میان مردم بروم؛ مگر این که شما جانشین من باشی.
المستدرک ج3 ص133.
البانی وهابی در باره سند این روایت میگوید:
صحّحه الحاکم والذهبی وهو کما قالا.
السلسلة الصحیحة ج 5 ص222.
این روایت را حاکم و ذهبی تصحیح کرده است و این روایت صحیح است، همانگونه حاکم و ذهبی گفتهاند.
حدیث امامت
ابو نعیم اصفهانی با سند معتبر در کتاب معرفۀ الصحابه نقل کرده است که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
انْتَهَیْتُ لَیْلَةَ أُسْرِیَ بِی إِلَى السِّدْرَةِ الْمُنْتَهَى، فَأُوحِیَ إِلَیَّ فِی عَلِیٍّ بِثَلاثٍ: «أَنَّهُ إِمَامُ الْمُتَّقِینَ، وَسَیِّدُ الْمُسْلِمِینَ، وَقَائِدُ الْغُرِّ الْمُحَجَّلِینَ إِلَى جَنَّاتِ النَّعِیمِ» کلیک کنید
معرفة الصحابة، ج 3 ص 1587،
هنگامی که در شب معراج به سدرة المنتهی رسیدم، خداوند به من در باره علی (ع) سه چیز وحی کرد:
به راستی که او پیشوای پرهیزگاران، سردار مسلمانان و جلودار روسفیدان به سوی بهشت سرشار از نعمت خداوند است.
این روایت معتبر است ؛ چنانچه حاکم نیشابوری گفته است:
صحیح الاسناد.
المستدرک ج3 ص138.
سند این روایت صحیح است.
ادله اهل سنت بر خلافت ابوبکر
اثبات ولایت امیرمؤمنان علیه السلام از کتابهای اهل سنت، هدف اصلی ما بود؛ اما این کار زمانی کامل میشود که بطلان خلافت خلفای سه گانه نیز از کتابهای اهل سنت ثابت شود. در این بخش به این مهم خواهیم پرداخت.
دانشجویانی که علاقه مندند در پنجمین کنفرانس ملی بتن و یازدهمین همایش روز ملی بتن بزرگداشت دکترقالیبافیان شرکت کنند و یا اینکه در آماده کردن و مرتب کردن اطلاعات و ارسال مقاله در این کنفرانس وقت گذاشته و مقاله ارائه دهند لطفا با من تماس بگیرند.
با تشکر فراوان
موسوی
0912-4898311
mahdimousavi@ut.ac.ir
جلسه انجمن ادبی سیف باخرزی با حضور ریاست محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستانهای تایباد و باخرز در محل کتابخانه عمومی ثامن الحجج برگزار گردید .
بسمه تعالی
این خودروی پرنده " Pegasus " ( اسب بالدار) نام دارد و در واقع ترکیبی از یک خودروی ساحلی و یک هواپیمای فوق سبک است که می تواند طی سه ساعت با سرعت 50 مایل بر ساعت پرواز کند.
"ژروم دافی" رئیس شرکت خودرو سازی وایلون می گوید: ایده این است که بتوان به سرعت، به طور مستقل و در تمامی موقعیت ها، بر روی زمین یا هوا مسافتی را طی کرد.
دافی که به حمل و نقل هوایی علاقمند است از سال 2008 تا کنون بر روی این پروژه کار می کند و امیدوار است این خودروی پرنده را تا سال 2015 برای عرضه به بازار به اتمام برساند.
راننده این خودروی پرنده باید دوره خلبانی پاراموتور را بگذراند و تا زمانی که نتواند گواهی نامه انجام موفق 20 ساعت پرواز را بگیرد، اجازه پرواز با این خودروی پرنده را نخواهد داشت.
دافی می گوید این خودرو که از بالگرد ارزان تر و مقرون به صرفه تر قلمداد می شود، مورد توجه ارتش قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: این خودرو نه تنها امکان شناسایی آسان منطقه را فراهم می آورد بلکه می توان با آن به مناطق دور از دسترس و ناهموار نیز دست یافت. مثلا می توان با این خودروی پرنده از رودخانه هایی گذشت که زیرساخت های ارتباطی و پل های آن از بین رفته است.
نمونه اولیه و نظامی این اسب پرنده تا پایان سال جاری برای آزمایش آماده می شود.
گفته می شود قیمت این خودروی پرنده در زمان عرضه به بازار 137 هزار و 440 دلار باشد.
تعداد صفحات : 4